Create your own banner at mybannermaker.com!

27 December 2013

Timun: Sayuran 1001 rahsia

Timun atau nama saintifiknya, Cucumis sativus, merupakan sejenis sayur buah dalam keluarga labu air. Timun boleh dimakan secara mentah atau memasakknya sebagai sup.
Timun inggeris

Timun Jepun

Timun India


Terapi kecantikan timun telah lama bermula sejak zaman nenek moyang kita lagi. Sekarang pusat pusat terapi kecantikan dan spa telah mengambil kesempatan yang ada ini untuk menggunakan bahan termurah dan senang dijumpai di seluruh dunia.


Untuk makluman pembacaku sekalian, untuk mendapat seri wajah dan kulit yang segar dan cantik, komponen mineral seperti silicon, zink, zat besi, magnesium dan potassium amat diperlukan. Fungsi kesemua mineral ini boleh dijumpai dalam sebiji timun yang juga sebenarnya adalah salah satu makanan sunnah.





Jadi, antara khasiat lain yang perlu anda tahu adalah:


  • Antioksida: Antara vitamins yang nertanggungjawab adalah vitamin E dan Vitamin C yang bleh memutuskan rantaian radikal bebas yang mudah terdapat di sekeliling kita. Vitamin C juga membantu dalam penghasilan kolagen, jadi in akan menjadikan kulit anda tegang dan berseriii!


  • Kandungan air yang tinggi: Mengandngi lebih kurang 90% air, timun yang juga adalah salah satu buah sayur yang datang dari keluarga labu air, mengandungi banyak air, dan fungsi air adalah menyejukkan tubuh. selain itu, air ini akan menyingkirkan tksin dari tubuh melalui proses perkumuhan dan perpeluhan. Jadi, nak jus timun tak sekarang???


  • Kandungan mineral yang tinggi: Untuk makluman para pembacaku sekalian, tahukan anda, apakah mineral yang boleh membantu anda untuk menjadi cantik? sudah tentu silikon, zink, zat besi dan magnesium. Kesmua mineral tadi berfungsi dalam penghasilan kuku dan rambut yang cantik, penghasilan kolagen dan juga melancarkan sistem peredaran darah. Jadi, makin suka nak makan timun tak? hehe

Produk dove pun guna timun gak!

Pencuci muka pun ada ekstrak timun :)


Bagaimana nak makan/ minum/ guna timun?

  • Buat sup timun
  • Buat jus timun
  • Buat bubur timun
  • Buat acar timun
  • Buat masker timun
  • Buat skrub timun

Dan banyak lagi!! Jadi sapa2 yang ada perkongsian untuk timun, silalah komen dan kongsi resepi anda! Selamat mencuba...

No comments: