14 July 2012

Juh Berambeh Anak Sarawak


Juh Berambeh Anak Sarawak anjuran Persatuan Anak Sarawak Semenanjung, bertarikh 4 Mei 2012, bertempat di Universiti Teknologi Mara Kampus Shah Alam, Selangor..

Aku sik tauk gik nak madah macamne dengan program tok..best juak tapi yalah mok madah, kadang-kadang rasa macam sik cukup makanan pun ada,, tedah nangga sidak nok lain ada nok sik sempat makan mi kolok ngan laksa Sarawak tek..hehe, tapi mena lah ku madah di sia sikda selera juak mok makan bila dah nemu geng geng lamak..aku harap lah ada program camtok gik len kali hewhew..eh sorilah tang ada jak post kali tok dalam bahasa Sarawak, malas nak nyusun ayat kacak2 alu makey jak bahasa ibunda..kekekeke..ada lah sikit pictures time program tok, ya pun sik bena bergambar, kotan tek begaut nak pulang..adiosss!!










p/s mala jak join program camtok tapi sebenanya sik tauk pa tujuan datang haha :p

06 July 2012

iSlamik: Wacana ilmu bersama Ustaz Don Daniyal


Pada hari khamis, bertarikh 5 Julai 2012 bertempat di Ruang makan Café Rafflesia UiTM kampus Puncak Alam, berlangsungnya Program Wacana Ilmiah, iaitu ceramah bertajuk Bulan Ramadhan Bulan Tarbiyah anjuran Unit Pemikiran dan Kefahaman Islam CiTU UiTM Puncak Alam. Penceramah yang dijemput tak lain dan tak bukan adalah Ustaz Don Daniyal bin Don Biyajid, seorang penceramah bebas dan juga pengacara rancangan ilimiah di NTV7.

Walaupun saya tidak beberapa mengenali beliau, tetapi mendengarkan bacaan ayat-ayat suci dan bait- bait kata beliau membuatkan saya terpegun.. Antara pengisian yang telah disampaikan adalah mengenai permasalahan dalam niat di dalam bulan Ramadhan, kaedah bayaran Qadak dan Fidyah (denda) apabila tidak melangsaikan hutang puasa dan sebagainya. 

Terdapat juga sesi soal jawab diantara para pelajar dan tetamu yang hadir. Bagi saya program wacana ilmu seperti begini amat sesuai sekali diadakan di kampus kerana ia boleh mengajak para pelajar kearah kehidupan yang lurus dan membimbing kita kearah yang lebih mantap berpaksikan syariah dan rukun Islam.

Antara suasana yang dapat dirakamkan sepanjang program...hehehe sory tak banyak pictures pulak..:)








iSlamik: Seminar Jutawan Muslim IluvIslam.com



Mungkin cerita ini agak terlambat untuk dicatatkan di dalam belog saya yang indah, tetapi saya tiba- tiba ingin berkongsi pengalaman ketika menghadiri Seminar Jutawan Muslim anjuran I Luv Islam, , bertempat Hotel Flamingo Ampang, Selangor pada hari Ahad yang lalu, bertarikh 29 April 2012.

Ceritanya bermula apabila pelajar kolej di UiTM ditawarkan untuk pergi ke ceramah dengan harga promosi iaitu RM50 sekepala. Sebelum promosi, harga asal untuk peserta adalah RM100. Bila dah cakap pasal duit, ramai yang tak nak pergi. Tetapi memandangkan saya adalah ahli kelab keusahawanan Kolej Rafflesia di UiTM, akhirnya UiTM bersetuju untuk membelanja keseluruhan peserta, termasuk makan dan minum.. 

Alhamdulillah..inilah rezeki yang Allah telah tetapkan..Ketika seminar berlangsung selama satu hari, ramai Jutawan Muslim telah dijemput sebagai penceramah jemputan, termasuklah pengasas muda I Luv Islam iaitu Mohd Norul Imran Koyube. Selain itu, banyak lagi jutawan lain yang gah seperti Irfan Khairi ( Jutawan Internet), Datin Zaleha (Jutawan Hati Bahagia), Prof Dato’ Dr Ir Asiah Abd Rahim (Jutawan Arkitek), Reymeee Hussein>> ni bekas kumpulan Innuendo (Jutawan World Dirham), Dr Sawiah Jusoh ( JUtawan 2 benua), Dr Zahazan Mohd ( JUtawan maklumat) huhuhu…dan banyak lagi….pengisian ceramah adalah termasuk cara nak jadi kaya, langkah-langkah dalam memulakan kerjaya sebagai usahawan dan cara untuk mengekalkan kebahagiaan di dalam nikmat dunia yang sementara..

Entah tak tau siapa yang bagi ceramah tu..tapi yang pastinya salah seorang Jutawan Muslim hehe

Seorang lagi bakal jutawan muslim insyaallah...hehe 


Dari belakang tampak kosong ja, sebab time ni org sibuk nak keluar nak pegi makan..