Create your own banner at mybannermaker.com!

28 March 2013

Belajar Bahasa Sarawak: Warna warni

Assalamualaikum kepada pembacaku sekalian..ini adalah entry pertama yang saya fikir akan mencerminkan diri saya sendiri, iaitu, bahasa ibunda saya, bahasa melayu sarawak..walaupun sarawak terdiri daripada pelbagai kaum dan etnik, jangan terkejut sekiranya ada sesetengah daripada penduduk sarawak tidak tahu berbahasa Sarawak..kita kena faham, ada lebih kurang 30 etunik yang perlu kita ketahui budaya dan bangsa mereka.

Sebagai rakyat Sarawak, saya amat berbangga apabila lahir daripada bangsa kacukan. Ayah saya berbangsa Melayu- Bidayuh manakala ibu pula berbangsa Cina-Melanau..Saya bolah berbahasa sikit2 dalam mandarin, melanau dan kedayan..itupun sebab sidia yang tercinta suruh saya belajar, hehehe

Baiklah kali ini kita mulakan dengan warna2 yang selalu digunakan dalam bahasa Sarawak. Antaranya warna:

Putih - Puteh
Hitam - Itam
Biru - Biru
Merah - Merah
Hijau - Ijo atau gadong
Merah jambu - Pink atau kalas
Ungu - Papel
Kuning - kunin

Nampaknya ringkas sahaja pada hari ini..selamat belajar!!

1 comment:

Unknown said...

Nice blog cute!!